Ako sa stať lepším dizajnérom

Planý poplach, toto nebude nijaká zlatá rada storočia : ) Motivačným nadpisom som len chcela prilákať pozornosť študentov, alebo tých, čo si hovoria, že sa ešte stále majú čo učiť. Prednedávnom mi napísal jeden čitateľ malého dizajn blogu s prosbou o tipy a rady ako sa pohnúť niekam dopredu. Býva ďaleko od Bratislavy a v práci ho ubíjajú zákazky klientov. Moja rada bol zoznam zaujímavých textov, ktoré si každý môže prečítať na internete. Samozrejme, lepším dizajnérom sa nikto nestane len čítaním Tschicholdových esejí, ale určite aspoň o niečo uvedomelejším a rozhľadenejším.

Takže tu je môj zoznam:

Michael Rock z newyorského štúdia 2×4 (http://2×4.org/ideas/) napísal niekoľko zásadných článkov. Pozorne si všimnite dátumy vydania, nie všetko sú ešte stále aktuálne témy, ale aj tak stojí za to sa dozvedieť viac napríklad o klasickej polemike autorstva v dizajne:
“Graphic Authorship” link
“Fuck Content” link
“What is this thing called graphic design criticism?” link
alebo Michaelov názor na Manifest First Things First “Save Yourself” link


Holanďan Max Bruinsma je kritik a editor dizajnu a na jeho stránke nájdeme dlhý zoznam pravidelne doplňovaných článkov. Posledný “Off the beaten track” je z holandskej dizajnérskej ročenky 2011 a hovorí o rezonujúcom termíne kreatívny priemysel, “Graphics in concert” je predlsov ku katalógu grafického festivalu Chaumont 2010, a zaujímavé sú aj Maxove kurátorské eseje k výstave “Catalysts! Cultural force of communication design“, ktorá prebehla v Lisabone (2005).
http://maxbruinsma.nl/index1.html

Môj obľúbený publicista, kritik a kurátor zaoberajúci sa vizuálnou kultúrou, Rick Poynor, má množstvo článkov na Design Observeri. Celý zoznam je tu: http://designobserver.com/author.html?author=737
Zaujímavé sú posledné o existencii a pretrvávaní revolučných plagátov “Why the Activist Poster is Here to Stay”, “Demonstration, Democracy and Design”, o tom, či je dôležitá originalita ak sa jedná o knižný dizajn – “The Dictionary as Art Concept”, či sa z dizajnéra môže stať ľahko aj editor “We Are All Editors Now. Or Are We?”, alebo esej s obrovskou čitateľskou odozvou “Where Are the Design Critics?” (rok 2005). Rick pravidelne komentuje nové knihy o grafickom dizajne, magazíny a výstavy, a komu sa páči ako píše, môže sledovať jeho názory aj v časopise Eye a americkom print (posledná je esej o neutíchajúcom trende škaredosti, alebo “Press Print” o histórii auto-iniciovaných dizajnérskych periodík.)

Samozrejme nejde obísť Typotheque Petra Biľaka, kde je úplná knižnica esejí venovaných predovšetkým dizajnu písma (“We don´t need new fonts…”, “Type design competitions”, “What is Typography?”), ale aj rozhovorov (Irma Boom, Erik Spiekermann, René Knip) a množstvo starších esejí od rôznych predstaviteľov dizajnu (Steven Heller, Stefan Sagmeister, Emily King, Ellen Lupton, …)
http://www.typotheque.com/articles/english

Dúfam, že tento zoznam niekomu príde vhod, a niekto si možno len zopakoval, čo všetko už vie : ) Ak však máte lepšie tipy, alebo ste tu nenašli svoje obľúbené články, môžte reagovať v komentároch!

This entry was posted in grafický dizajn, písmo, všeličo. Bookmark the permalink.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>