Rozhovory o písme a grafickom dizajne I.


Máme tu sobotu a s ňou aj očakávané zverejnenie rozhovoru Roberta Finkeia s grafickým dizajnérom a dizajnérom písma Ondrejom Jóbom (v náväznosti na dnešný verejný prieskum na katedre grafického dizajnu FA VUT v Brne, kde Robert prezentuje toto školské zadanie). Robert sa s Ondrejom osobne stretol v Bratislave a vyfotil (to bola podmienka : ), a tu je záznam ich konverzácie.

Robert: V Bratislave si doštudoval v roku 2008.
Ondrej: Áno, a po prázdninách som išiel do Holandska. V Bratislave som dosiahol magisterský titul, v Holandsku tiež. Štúdium tam trvalo iba rok, no je to plnohodnotný magisterský program. Bolo to veľmi intenzívne, ten rok by sa hádam vyrovnal aj 3 rokom na VŠVU.

V Holandsku si študoval u Petra Biľaka?
Peter bol jeden z tímu pedagógov, z ktorých každý nás učil iný predmet, od kaligrafie až po programovanie v Pythone. Peter nám dával rôzne zadania, napríklad sme si mali vybrať font, ktorý má iba latinskú abecedu a dorobiť do neho niekoľko písmen z cyriliky a gréčtiny. Ďalšie jeho zadanie bolo vymyslieť do latinky nové písmená, ktoré majú reprezentovať zvuky, ktoré sa inak zapisujú iba pomocou diakritiky alebo kombináciou písmen. Na konci prvého semestra sme s ním robili prípravu na diplomový projekt. Našou úlohou bolo vymyslieť koncept pre nové písmo a to písmo vyrobiť.

Vytvoril si tam font Doko. Skús popísať koncept, ktorého si sa pri jeho tvorbe držal.
Naši pedagógovia celkom tlačili na to, aby sme mali nejaký koncept, čo bolo super, lebo to prinúti človeka nad tou prácou viac rozmýšľať a robiť veci inak, ako by ich robil len tak, bez konceptu. Podotknem ale, že ja osobne nemám zásadný problém s formalistickým dizajnom, ak niečo naozaj iba pekne vyzerá a nemá to žiadnu myšlienku. Ak je to urobené dobre, je to pre mňa v poriadku.

Môj koncept spočíval v tom, že som nechcel vytvoriť font, ktorý bude mať tradičnú škálu rezov od light po black, ale bude ho tvoriť škála od text po display. Ako princíp, ktorým toto docielim, som si zvolil karikatúru. Každý ďalší rez mal byť karikatúrou toho predošlého. V teórii tento systém fungoval dobre, ale v praxi to už také jednoduché nebolo. Okrem karikatúry som sa ešte chcel formálne inšpirovať komiksom.

Podarilo sa ti to?
Podľa mňa sa to celkom podarilo dobre. Doko je samé o sebe dostatočne živé, a hoci som sa karikatúry nakoniec nedržal, neprestala z neho vyžarovať. Zostala tam komiksová štylizovanosť, ktorá pripomína napríklad Disney postavičky, ktoré majú voči telu veľkú hlavu a malé ruky a nohy. Všetky tieto rysy sú viditeľné aj v Doku. Predáva sa na village.com a používa sa už celkom často. Môj najznámejší font je ale Klimax, pretože dostal rôzne ocenenia a najviac sa o ňom hovorí, no nepredáva sa tak, ako Doko, lebo je príliš špecifický.

Väčšina tvojich písiem je špecifických a viem si predstaviť iba nejaké situácie, kedy by som ich použil. Akú máš tendenciu pri tvorbe nového fontu, od začiatku vieš, aké bude mať využitie?
Vždy, keď začnem robiť na nejakom novom písme, zdá sa mi, že ho budú všetci chcieť a budú ho používať. Napríklad font Bismuth sa ľuďom páči, no predal sa asi iba jeden odkedy som ho vypustil. So všetkými fontami, okrem Doka, som to viac menej prestrelil, myslel som si, že budú široko použiteľné, ale nakoniec sa ukázalo, že sa dajú použiť iba vo veľmi špecifických projektoch. Nemám kvôli tomu nijaké výčitky, nadpisové písma ktoré som urobil sú pre mňa „toy fonty“. Robím ich aj pre vlastnú zábavu. Teraz mám nakopených asi 10 rozrobených projektov, ktoré už budú serióznejšie. Je medzi nimi aj textové písmo.

Živíš sa grafickým dizajnom, resp. iba tvorbou písma?
Tvorba fontov je asi ešte stále pod 50%. Momentálne robím najviac ikony. Vďaka sadám ikon, ktoré mám v portfóliu sa mi začali ozývať ľudia z celého sveta. Ikony ma naozaj bavia, rozhodol som sa, že budem robiť aj vlastný projekt Icopoly, stránku, kde budem predávať iba fonty s ikonami. Okrem tvorby fontov a ikon robím veľa pre Petra Biľaka, ktorému práve pomáham s rozbiehaním časopisu Works That Work. Dizajnujem a sčasti programujem weby, ktoré tento časopis bude potrebovať. Svoju webstránku si programujem tiež sám. Idem odtiaľ vyhodiť sekciu s dizajnom a fotkami a už sa chcem prezentovať iba ako type dizajnér. Bude to naozaj iba o fontoch, letteringoch a písmach na zákazku.

Myslíš si, že je dôležité, aby si sa prezentoval iba v jednom smere, jedným štýlom?
Kým som nemal toľko práce tak som sa snažil prezentovať úplne všetkým, čím sa dalo. Ale teraz mám čoraz menej a menej času a tak veľa zákaziek musím odmietať. Aj to je dôvod, prečo to chcem takto obmedziť.

Máš také práce, ktoré by si si na web nikdy nedal?
Až taký extrém, že by som to nikdy nedal na web asi nie, ale je veľmi veľa vecí, ktoré tam nemám. Nehanbím sa za ne, ale nie je to smer, ktorým sa chcem prezentovať. Na škole som dosť riešil, aká široká by mala byť tvorba, čo sa týka formy. Či si mám nájsť nejaký štýl a potom ho opakovať dokola, alebo sa snažiť byť čo najotvorenejší. Teraz to už riešiť nemusím, mám pár klientov, pre ktorých robím tak stabilne, že si nemusím hľadať nových. Mám pocit, že keď si nájdeš jeden štýl, ktorý je naozaj výrazný a odlíši ťa od ostatných, ľudia ťa síce začnú vyhľadávať, ale nebudú od teba chcieť nič iné.

Vždy to bolo tak, že ťa oslovili klienti sami od seba, alebo si niekedy zháňal prácu aj sám?
Vždy ma oslovili klienti. Ja si myslím, že tomu dosť pomohla aj moja webstránka, preto úplne každému odporúčam čo najskôr sa začať zviditeľňovať na webe. Posledné 2 roky na škole sa mi zdalo, že už kvôli práci nestíham. Prvá veľká vec, čo som robil, bola spolupráca s festivalom študentských filmov Áčko. Robil som s nimi niekoľko ročníkov. Cez nich som sa zoznámil s ďalšími ľuďmi. V začiatkoch to boli vždy skôr kamarátske prepojenia.

Chceš ostať v Bratislave?
Teraz je mi tu dobre, ale ak mi to životné okolnosti dovolia, rád by som odišiel do nejakého menšieho mesta, napríklad späť do Liptovského Hrádku, odkiaľ pochádzam. Život v meste môže byť pohodlný, ale mám pocit, že s rastúcou koncentráciou ľudí sa zbytočne komplikuje. Bol som rok v Holandsku, pol roka v Dánsku a ešte pred tým v Amerike, čo bolo fajn, ale je to najviac asi rok, čo viem niekde mimo domova vydržať. Predsa len som asi trochu patriot. 

Brožúra s rozhovorom – výsledok spracovaného zadania

Ďakujem Robertovi sa poskytnutie rozhovoru pre tento blog! O týždeň bude pokračovanie s viedenským dizajnérom Maximilianom Huberom. Pekný víkend pre všetkých!

Tento obsah bol zaradený v všeličo a označkovaný ako , , . Zálohujte si trvalý odkaz.

2 odpovede na Rozhovory o písme a grafickom dizajne I.

  1. anna povedal:

    Ďakujem za tento rozhovor. Momentálne sa dosť zaoberám tým, ako sa mám vo svojej dizajnérskej tvorbe prezentovať, pretože je veľmi rozpoltená… Snáď sa to časom vykryštalizuje samo.

  2. Spätné upozornenie: Peter Biľak: Prvé písmo je ako prvá palacinka, alebo rozhovor (aj) o trpezlivosti dizajnéra | Malý dizajn blog

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>